Ferruccio Lamborghini was niet blij met deze opmerking en besloot om zelf een sportwagen te gaan bouwen die zich kon meten met de Ferrari. En in mei 1932 startte hij met ‘Automobili Ferruccio Lamborghini’. Om dit verder te realiseren kocht hij een groot stuk grond in Sant’Agata Bolognese, op 25 kilometer van de stad Bologna, om een nieuwe moderne fabriek te bouwen. Lamborghini had slechts enkele maanden na de bouw van de nieuwe fabriek tot de officiële presentatie. Om de eerste Lamborghini te presenteren werd de ‘Turin Auto Show’ gekozen welke gepland stond voor begin november 1963. In slechts drie maanden vormde hij een compleet team die hij de opdracht mee gaf “Bouw een sportwagen die op elk gebied superieur is aan een Ferrari”. De Lamborghini was vanaf de introductie af aan een sensatie door de combinatie van vooruitstrevende techniek en zeer goede rij-eigenschappen.

Van de 350 GT werden er uiteindelijk 120 gebouwd. Al snel kwam er een opvolger genaamd de Lamborghini 400 GT. De inhoud van de motor werd verhoogd naar een vier-liter model en Lamborghini kwam met de eerste zelf ontworpen versnellingsbak. In totaal werden er 273 400 GT’s gebouwd.

Lamborghini 400 GT

Deze twee Lamborghini’s vormem samen het begin van het merk zoals het nu wereldwijd bekend is. In 1971 werd het prototype van de nieuwe Lamborghini Countach voorgesteld op de Autosalon van Genève. Voluit heette dit model de Lamborghini LP 500 Countach. Waarbij de 500 verwees naar de cilinderinhoud van 5 liter. Echter zou de 5 liter V-12 het niet lang volhouden in verband met de onbetrouwbaarheid van dit motorblok. Al snel werd de cilinderinhoud verkleind naar 4 liter. Dit zou uiteindelijk ook het eerste productiemodel worden van de Lamborghini Countach. De Lamborghini Countach LP 400 werd in 1974 op de  Autosalon van Genève voorgesteld en in april aan de eerste klanten geleverd. In de daarop volgende jaren werd de Lamborghini Countach meerdere malen aangepast om de concurrentie aan te kunnen gaan met verschillende modellen van de concurrente Ferrari.
De Lamborghini Countach  werd vooral bekend door de bijzondere vleugeldeuren die omhoog openen in plaats van naar de zijkant. Dit systeem zou een bekende eigenschap worden van verschillende Lamborghini’s in de daarop volgende jaren. Ook op de Lamborghini Aventador worden de bekende Lamborghini vleugeldeuren weer gebruikt.

Lamborghini Countach

Na maar liefst 11 jaar vond Lamborghini het in 1985 nodig om een nieuw model te introduceren. Lamborghini heeft uiteindelijk vijf jaar lang aan een opvolger van de Lamborghini Countach gewerkt, de opvolger werd de Lamborghini Diablo. In 1990 werd de Lamborghini Diablo geïntroduceerd en werd uitgerust met een 5,7 liter grote V-12 met een vermogen van 492 pk. Ook de Diablo had deuren in de vorm van vleugeldeuren. De laatst geproduceerde versie van de Diablo was de Lamborghini Diablo VT 6.0 SE.